1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

Sportief Bewegen: seniorensport zorgt er voor dat men zowel lichamelijk als geestelijk fit blijft.



Bij Sportief Bewegen Deurne staat de individuele mens centraal. We werken niet met vaste schema’s, de mensen worden bij ons niet opgejaagd. We kijken nauwkeurig wat de individuele mogelijkheden zijn. Van daaruit worden de oefeningen aangepast. Eventuele beperkingen zijn geen hindernis, maar eerder een uitdaging.
Natuurlijk gaat het bij de bewegingsprogramma’s om het bewegen, maar een zeker zo belangrijk aspect is dat de deelnemers zelfstandig en sociaal actief blijven (of worden). Bij alle activiteiten zijn groepsopdrachten en interactieve oefeningen dan ook een vast onderdeel van het programma. Maria van Eijk is daarom zowel gefocust op de fysieke als de sociale aspecten.

Seniorensport is er voor iedereen
Voor de seniorensport hoeft men beslist geen topconditie te hebben. Het uitgangspunt is dat iedereen mee kan doen, ook mensen met een chronische aandoening. Hartklachten, diabetes, reuma, problemen met de luchtwegen, etc.; bij de activiteiten die aangeboden worden is het geen enkel beletsel. De programma's worden nauwkeurig op de mogelijkheden afgestemd.
Eigenlijk weet iedereen wel dat blijven bewegen voor ouderen heel belangrijk is. Natuurlijk gaat, als je ouder wordt, niet alles meer zo soepel, maar met speciale programma's kunnen ook ouderen verantwoord bewegen. Door op de juiste manier te bewegen zorg je goed voor je lijf en blijf je daarnaast vitaal en actief. Het zijn juist deze twee aspecten (dus zowel lichamelijk vitaal als geestelijk actief) die steeds als een rode draad door de seniorensport lopen.
Nooit te oud om te gaan sporten
In een artikel in het medisch tijdschrift British Journal of Sport Medicine wordt aangetoond dat het nooit te laat is om in beweging te komen. Zelfs zestigplussers die hun vrije tijd altijd op de bank hebben doorgebracht, doen er goed aan te gaan wandelen of sporten. Ze plukken er hun verdere leven de gezonde vruchten van.
Wie na zijn zestigste alsnog in actie komt vergroot zijn kans op een gezonde oude dag met een factor vier. Lees het hele artikel waarom u nooit te oud bent om te gaan sporten.

Iedereen sport op zijn of haar eigen niveau
Maria: ”Bij het sporten ga ik altijd uit van de mogelijkheden van ieder afzonderlijk. Het uiteindelijke doel is het verbeteren van de belastbaarheid van het lichaam. Dus een grote belastbaarheid van de spieren. Als dat goed is, komen andere zaken (zoals balans, coördinatie) eigenlijk vanzelf. Mijn grootste uitdaging tijdens de lessen is het omgaan met de verschillen die ik tegenkom in de groep. Het kernbegrip is daarbij differentiatie. Dat wil zeggen dat de verschillende deelnemers op hetzelfde moment ieder een andere belasting ondergaan, helemaal toegesneden op hun mogelijkheden. Je bereikt dat door te differentiëren in tempo, in leerstof, in niveau. Kortom door een oefening te bedenken waarin ieder voor zijn of haar mogelijkheden optimaal kan presteren. Dat is de grootste (maar ook de mooiste) uitdaging voor mij.”

De volgende bewegingsprogramma’s worden gegeven:

Sportief Wandelen voor senioren
Sportief Wandelen is meer dan gewoon wandelen. Het is een sport met een verantwoorde trainingsopbouw. Sportief Wandelen voor senioren duurt ongeveer 1½ uur en bestaat meestal uit bewegingsoefeningen, loopoefeningen, lekker doorwandelen met tempowisselingen en uitlopen. Sportief Wandelen voor senioren vindt zowel op maandagmiddag (Vlierdense bossen) als op dinsdagochtend (Liesselse bossen) plaats.
Uitgebreide informatie over Sportief wandelen voor senioren...

Seniorengymnastiek
Seniorengymnastiek richt zich in het bijzonder op de ouderdomsmotoriek en is daardoor uitermate geschikt voor senioren. Seniorengymnastiek duurt 1 uur en bestaat uit een gevarieerd programma met o.a.: gymnastiekoefeningen, lenigheidoefeningen, krachttraining, balans en coördinatie, bewegelijkheid, ontspanning , oriëntatie en zitgymnastiek.
Seniorengymnastiek wordt gegeven op woensdagochtend in de sporthal Liessel.
Uitgebreide informatie over Seniorengymnastiek...

Stoelgymnastiek
Stoelgymnastiek of zitgymnastiek is uitermate geschikt voor mensen met een (ook tijdelijke) lichamelijke beperking. Uitgangspunt is altijd dat er gekeken wordt naar wat iemand wel kan. Alles gebeurt zittend op de stoel of met de stoel als steun, afhankelijk van uw mogelijkheden. Stoelgymnastiek wordt tegelijk met Seniorengymnastiek gegeven, duurt 1 uur en bestaat uit een gevarieerd programma met o.a.: gymnastiekoefeningen, lenigheidoefeningen, krachttraining, balans en coördinatie, bewegelijkheid, ontspanning , oriëntatie en ontspanning, want we maken natuurlijk ook plezier!
Stoelgymnastiek wordt gegeven op woensdagochtend in de sporthal Liessel.
Uitgebreide informatie over Stoelgymnastiek...


Nordic Walking (beginnerscursus en tochten)
Basiscursus Nordic Walking, in een aantal lessen leer je de basisbeginselen.

U kunt op twee manieren aan een basiscursus deelnemen:
- in een grotere groep (er zijn dan 6 lessen);
- Daarnaast is het mogelijk om individueel (of in een klein groepje) de basisbeginselen van Nordic Walking aangeleerd te krijgen.
Nordic Walking tochten
Na de basiscursus bestaat de mogelijkheid om mee te doen met sportieve Nordic Walking tochten, waarin verbeteren van de looptechniek, opbouwen conditie, coördinatie, lenigheid en krachtoefeningen centraal staan. Deze tochten worden maandelijks in het voorjaar en het najaar gehouden in de bossen in de omgeving.
Uitgebreide informatie over Nordic Walking...

Als u wilt weten welke normen er zijn voor het bewegen van senioren en of het verstandig is om voor deelname een arts te raadplegen, kijk dan op de pagina Beweegadvies.

Aanmelden voor een van de activiteiten kan heel eenvoudig via het contactformulier, maar ook met een telefoontje (06 27 29 85 19 of 0493 34 12 49) of een Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. naar Maria van Eijk.

1-0-sportief-bewegen-02
1-0-sportief-bewegen-03
1-0-sportief-bewegen-04
1-0-sportief-bewegen-05
1-0-sportief-bewegen-06